تبلیغات
ای سی تی (ICT) پست و پست بانك روستای گاومیشگلی میاندواب - اعلام وصول طرح دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی با قید یك‌فوریت و تصویب فوریت آن
ای سی تی (ICT) پست و پست بانك روستای گاومیشگلی میاندواب
ای سی تی روستایی پیشخوان دولت

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

اعلام وصول طرح دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی با قید یك‌فوریت و تصویب فوریت آن

رئیس ـ یك طرح یك‌فوریتی داریم، مطرح بفرمایید.
دبیر (محبی‌نیا) ـ جمعی از همكاران محترم برای بررسی طرح دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی تقاضای یك‌فوریت كرده‌اند. جناب آقای مطهری نماینده محترم شبستر به عنوان طراح بفرمایید.
علی مطهری (شبستر) ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم
طرحی كه در قالب دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی مطرح شده، فوریت آن مورد بحث است و ان‌شاءالله پس از تصویب در كمیسیون مربوطه بررسی‌های موردی و داخل طرح هم مطرح و به نتیجه‌ای كه سالها مورد انتظار این دفاتر است ان‌شاءالله برسیم.
بحث دفاتر پیشخوان دولت را من با تعریفی كه شما عزیزان با دفاتر خدمات ارتباطی آشنا هستید و تعداد حول و حوش (5000) دفتر در سطح كشور تشكیل شده كه (500) دفتر در خود شهر تهران هستند، اینها سالهاست كه با مشكلاتی مواجه هستند. بنده در مسؤولیتم در مخابرات با این مسأله درگیر بودم، در دوران نمایندگی هم پیگیری‌های مكرر و زیادی در این زمینه داشتیم، ولی متأسفانه به نتایج مورد قبولی نرسیدیم. این عزیزان از ما استمداد كردند، ما راهكار را در ارائه این طرح دیدیم.

دفاتر خدمات ارتباطی توسط وزارت ارتباطات مطابق با ماده (124) برنامه سوم و همچنین برنامه چهارم از طرف وزارت ارتباطات تشكیل شد و مسؤولیت این دفاتر ابتدا در داخل وزارت شروع به كار كردند، از جمله خدمات مخابراتی، خدمات پستی و پست‌بانك كه همه عزیزان آشنا هستید و اگر فعالیت اینها نبود، این تشكل‌های سه‌گانه‌ای كه عرض كردم نمی‌توانستند ادامه حیات بدهند، مخصوصاً با سیاستهای برون‌سپاری و كاهش تصدیگری كه در نظام مطرح بود.
(در این هنگام آقای محمدرضا باهنـر ریاست جلسه را بعهده گرفتند)
اما هدف نهایی كه در همان اوایل نیز مطرح بود، تبدیل این دفاتر به پیشخوان دولت بود. پیشخوان دولت به این معنی كه تمام خدمات دولت و حتی عمومی غیردولتی در این دفاتر واگذار بشود و از همین اویل هم دفاتر پیشخوان دولت به این اسم یاد می‌شد و بر همین اساس طی چند مرحله فراخوان در سالهای متعددی، بر تعداد اینها افزوده شد و ما وقتی در مسؤولیت اجرایی بودیم، در مخابرات مطرح می‌كردیم كه چرا این تعداد اضافه می‌شود در حالیكه اینها توجیه اقتصادی ندارند، می‌گفتند این دفاتر تبدیل به پیشخوان دولت خواهند شد، تمام سازمانها، شركتها و نهادهای دولتی و حتی غیردولتی خدماتشان را در این دفاتر متمركز می‌كنند، فلذا هم توجیه اقتصادی دارند و هم نیاز ضروری.
مشابه این دفاتر در روستاها همان دفاتر ICT روستایی بود. دفاتر ICT روستایی همان كاری را باید انجام بدهند كه این دفاتر باید در شهرها انجام می‌دادند.
این مشكلات باعث شد تعداد زیادی از این دفاتر از توجیه اقتصادی بیفتند، تعطیل بشوند و امید و ادامه كار در خیلی از اینها هم كم شده. هر روز به مصوبات دولت امیدوار می‌شوند، به نتیجه نمی‌رسند. خود دولت هم موافق این بحث است. ما قبل از طرح این قضیه با وزیر محترم ارتباطات موضوع را مطرح كردیم، اینها هم همكاری خواهند كرد، با هم هماهنگ شدیم، ان‌شاءالله بتوانیم به یك نتیجه مناسبی هم در شأن این دفاتر و هم مفید برای جامعه، به این نتیجه مثبت برسیم.
من شاهد این قضیه را اشاره می‌كنم به دو تا تصویب‌نامه‌ای كه وزرای نماینده دولت، كمیسیون اصل (138) قانون اساسی در ستاد مدیریت حمل و نقل عمومی و سوخت كشور تصویب كردند، تقریباً عین همین طرح ماست. سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است شرایط فعالیت دفاتر پیشخوان خدمات به تعداد كافی و توزیع به جغرافیای مناسب را فراهم سازد. در تبصره آن آمده همه دستگاههای اجرایی مشمول ماده (5) قانون مدیریت خدمات كشوری مصوب سال 86 برای ارائه خدمات از طریق دفاتر پیشخوان خدمات، باید از دفاتری كه دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌باشند استفاده نمایند. ایجاد و فعالیت دفاتر با كاربرد مشابه ممنوع می‌باشد. (تاریخ 7/6/87).
مشابه این در 26/11/87 هم بوده، با عناوین مشابه، از جمله كلیه سازمانها و نهادهای عمومی و دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی مكلفند ضمن همكاری با كارگروه استانی، خدمات خود را از طریق دفاتر پیشخوان دولت به مردم ارائه نمایند. ایجاد دفاتر مشابه ممنوع است. آیین‌نامه جدید دفاتر پیشخوان دولت را وزارت كشور مكلف شده جهت اجراء به استانداریها ابلاغ كند، در این كار تعلل می‌شود. هیأت وزیران هم طی مصوبه‌ای برای كلیه دستگاههای اجرایی این بحث را الزام كرده و همه این مباحث شاهد این بحث است كه این موضوع هم كارشناسی هست و هم در راستای تحقق دولت الكترونیك جزو ضرورتهاست.
از فوریت این بحث خدمت شما عرض كنم كه همه این تلاشهایی كه در گذشته شاهد بودم و هم در دوران نمایندگی، ما به این نتیجه رسیدیم كه باید به داد این دفاتر رسید، كمك كرد، از طرفی این دفاتر از توجیه اقتصادی نیفتند، از طرف دیگر بحث خدمات دولت الكترونیك كه امروزه ما در این شاخصها در كشورمان در منطقه و در جهان، در بعضی از شاخصهای الكترونیكی خیلی عقب هستیم و از نقطه میانگین پایین‌تر هستیم، و لذا این لازم است كه اقدام بشود و طرحی در این زمینه تصویب بشود. خواهش من از همكاران محترم این است كه با فوریت این موافقت كنند تا بصورت كارشناسی در كمیسیونهای مربوطه راجع به آن بحث بشود و بتوانیم در دو زمینه (هم توجیه اقتصادی این دفاتر و هم استمرار فعالیت این عزیزان) در سطح كشور كمكی به اینها و نهایتاً به كشورمان داشته باشیم. ممنون و سپاسگزارم، خواهش من با رأی بالای قاطع فوریت طرح را تأیید بفرمایید.
نایب‌رئیس ـ متشكر، مخالف را دعوت بفرمایید.
دبیر (دهقانی‌نقندر) ـ مخالف آقای كواكبیان هستند كه صحبت نمی‌كنند.
نایب‌رئیس ـ بسیار خوب، حضار 215 نفر، یك‌فوریت طرح مطرح است، نمایندگان رأی خودشان را اعلام بفرمایند. پایان رأی‌گیری را اعلام می‌كنیم، تصویب شد.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : افتخار یزدانیفر

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • ایا از مطالب این وبلاگ راضی هستید






نویسندگان